Miljonkampens stödjare:

ICA KVANTUM STORMARKNAD, LULEÅ
ICA SUPERMARKET NÄSBYN - KALIX
MAXI ICA STORMARKNAD - ÖSTERSUND
COOP FORUM 24-2300 - PITEÅ
COOP KONSUM 17-6610
ICA SUPERMARKET STORUMAN
ICA KVANTUM BORLÄNGE
COOP FORUM 24-1600 - LULEÅ
COOP FORUM 24-1200 - KIRUNA
ICA SUPERMARKET NORDMALING
HEMKÖP BUT 4263
COOP NÄRA 17-6640
COOP KONSUM 24-2700 - GÄLLIVARE
MAXI ICA STORMARKNAD ÖREBRO
HEMKÖP FALUN HOSJÖ
COOP KONSUM 24-5140 - LULEÅ
SOHLBERGS LIVSMEDEL - GÄVLE
COOP KONSUM 19-5070 - ORSA
COOP FORUM 25-3700 - SÖDERHAMN
SKEDVIHALLEN - STORA SKEDVI
ICA SUPERMARKET EKERSHALLEN - ÖREBRO
COOP KONSUM 16-5410
MAXI ICA STORMARKNAD SUNDSBRUK
CITY GROSS ÖREBRO
ICA SUPERMARKET ENQVIST - FUNÄSDALEN
COOP KONSUM 17-6665 - FJUGESTA
COOP EXTRA 23-5550 - SUNDSVALL
COOP KONSUM 23-5420 - NORDMALING
ICA SUPERMARKET TRAKTÖREN - ÖSTERSUND
COOP FORUM 23-2010 - SUNDSVALL
ICA SUPERMARKET HÅSTA - HUDIKSVALL

Miljö & kompisar

Tjäna pengar till laget!

Vill din idrottsförening tjäna pengar till laget och samtidigt bidra till en tryggare uppväxt för barn och unga?

Smakis lanserar en ny EKO-dryck som idrottsföreningar erbjuds att sälja där all förtjänst går till lagkassan! För varje 6-pack ni säljer tjänar ni 50:-!

Samtidigt skänker Smakis 3 kr till Friends, så ni är med och hjälper till i kampen mot mobbning!

Anmäl ert intresse här så kontaktar vi er inom kort.


Anmäl ert intresse för lagkassan

Inköpspris för föreningen är 50:-/6-pack och ett rekommenderat försäljningspris är 100:-/6-pack.

Anmäl ert intresse här så kontaktar vi er inom kort. Det går också bra att ringa på 08-774 04 75 eller maila till info@smakis.se


Friends - Idrott

Läs mer här.

Smakis Radio

Vad har Smakis drycker, Friends och Henrik Schyffert gemensamt? Vi står alla upp mot mobbning.

Smakis drycker lanserar radioreklam för att sätta fokus på mobbning och samla in pengar till Friends. Reklamen görs av Friends generalsekreterare Lars Arrhenius och kända profiler som exempelvis komikern Henrik Schyffert.

– Nu är det nog med mobbning. Vi hoppas att #miljonkampen 2016, tillsammans med de viktiga kompistips som finns på alla Smakis förpackningar, bidrar till att vi tillsammans bekämpar mobbning så att inget barn ska behöva gå till skolan med en klump i magen, säger Erik Östensson på Smakis.

Varje år utsätts 60 000 barn för mobbning i Sverige. Det är barn som berövas den trygghet som varje barn har rätt till. Samtidigt visar Friends arbete att mobbning går att stoppa. I de skolor som arbetar med Friendsprogrammet minskar mobbningen med i genomsnitt 24 procent efter ett år.

– Vi är väldigt glada och stolta över det genuina engagemang Smakis drycker visar för att förebygga mobbning. Vi har arbetat tillsammans länge och genom deras kampanjer kommer vi att kunna hjälpa ännu fler barn till en trygg uppväxt, säger Lars Arrhenius, generalsekreterare för Friends.

Kampanjen pågår under våren, sommaren och i samband med skolstarten. Smakis driver sedan 2015 ”Miljonkampen mot mobbning” där Smakis skänkt över 1 miljon kronor till Friends. Målet är att årligen samla ihop en miljon kronor till Friends. Radioreklamen är en del av denna kampanj och för varje Smakis-produkt som säljs skänks pengar till Friends.


Miljonkampen

Smakis ger 1 miljon kronor till Friends. #miljonkampen mot mobbning.

Under 2015 med startskott på Alla Hjärtans dag vill vi sätta ett extra fokus på Friends viktiga arbete och kamp mot mobbning. Därför har vi beslutat att skänka minst 1.000.000 kronor i något som vi valt att kalla för smakis #miljonkampen mot mobbning.

- Nu gäller det att få ett totalstopp! Miljonkampen gör så att vi tillsammans kan arbeta ännu kraftfullare med att bekämpa det fruktansvärda som mobbning av ett barn innebär, säger Erik Östensson, initiativtagare till miljonkampen.

Vi hoppas att #miljonkampen, förutom de viktiga kompistips som finns på alla Smakis förpackningar, bidrar till att vi tillsammans bekämpar mobbning så att inget barn ska behöva gå till skolan med en klump i magen.

Läs pressreleasen här.

Se vilka som stödjer oss här.


Friends

Bland det värsta som finns är mobbning. Vi på Smakis & Sundis tycker att alla människor ska få vara precis som de är. Därför stödjer vi Friends i deras viktiga kamp mot mobbning.

Friends arbetar för att barn och unga ska känna sig trygga och slippa utsättas för mobbning och andra kränkningar. Skolan har alltid varit Friends huvudarena men sedan ett par år tillbaka har Friends även etablerat sig inom idrottsrörelsen. Sedan hösten 2009 har Friends dessutom börjat utbilda i förskolan. Målet är att hjälpa dessa att få igång ett långsiktigt och seriöst arbete mot mobbning.

Friends är en icke vinstdrivande ideell organisation helt utan statliga bidrag. Som stiftelse är de politiskt och religiöst obundna och har ett 90-konto tilldelat av SFI.

Alla som arbetar på Friends har stor erfarenhet av barn- och ungdomsarbete. De jobbar i hela Sverige och har kontor i Stockholm, Göteborg, Umeå, Linköping och Malmö.

Friends är en organisation under ständig utveckling. Just nu arbetar de med att knyta längre relationer med skolorna och med att ge ännu mer stöd i det vardagliga likabehandlingsarbetet.

Friends & Skola I länken nedan hittar du 8 olika affischer med olika budskap. Sätt upp dessa och motverka mobbingen i skolan. Ladda ner skolaffischer.

Läs mer på www.friends.se


Tre bra saker med KRAV

Vi på Smakis vill ha smaker som smakar på riktigt och vi vill ha en jord som blomstrar. Naturen och barnen är det finaste vi har. Det är viktigt att både barn och vuxna inte får i sig några onödiga tillsatser. Det är viktigt att vi tar hand om vår jord. Därför ser vi till att Smakis håller måttet för KRAV-märkning.

Ärligare mat KRAV-märkt mat ska vara så ärlig som möjligt. Med det menar vi att inga syntetiska färgämnen, smakämnen, sötningsmedel eller aromämnen tillåts. Härdade fetter och genmodifierade organismer är också förbjudna vid framställningen av KRAV-märkta livsmedel, och bara ett fåtal tillsatser får användas. Det gör att den KRAV-märkta maten är naturligt hälsosam. Det är mat som har fått växa och mogna på sina egna villkor. (, utan syntetiska kemiska bekämpningsmedel och konstgödsel.)

Renare vatten och bördigare jordarNär du handlar KRAV-märkt gynnar du ett jordbruk som inte gödslar växterna med konstgödsel eller använder syntetiska kemiska bekämpningsmedel. Om sådana preparat kommer ut i naturen kan de ge växter och djur nedsatt fruktsamhet och rubbad ämnesomsättning. Bekämpningsmedlen läcker från åkrarna till våra vattendrag. I 2005 års miljöövervakning av södra Sveriges vattendrag hittades rester av bekämpningsmedel i samtliga vattenprov.

Den ekologiska bonden gödslar istället sin mark med djurgödsel och växtrester. Det förbättrar jordkvalitén och gynnar livet i marken.

Socialt ansvarstagandeKRAV-märkt mat innebär också att ett socialt ansvar har tagits i produktionen. Arbetstagare ska ha bra arbetsvillkor. Genom att inga kemiska bekämpningsmedel används i den ekologiska produktionen blir arbetsmiljön sund. Den som odlar ekologiskt behöver alltså inte skydda sig mot farliga kemiska bekämpningsmedel. Det är viktigt, inte minst för odlare i tredje världen som inte har råd med dyr skyddsutrustning och därför löper större risk att skada sig.

Läs mer på www.krav.se


Tillsammans har vi kraft att förändra

Naturskyddsföreningen är sedan decennier Sveriges mest inflytelserika miljöorganisation. De påverkar politiker, jagar miljöbovar och påverkar lagstiftningen. De sätter rampljuset på brinnande miljöfrågor genom rapporter, kampanjer, böcker, debatter, konferenser och ett intensivt pressarbete.

Klimat, hav, skog, jordbruk och miljögifter är våra viktigaste arbetsområden. Det senaste decenniet har deras globala arbete blivit allt större och starkare. De samarbetar och stödjer över 60 miljöorganisationer över hela världen, tack vare pengar från Sida. De står dessutom bakom världens tuffaste miljömärkning, Bra Miljöval.

De ser till att det verkligen händer något

Deras hundraåriga arbete har gett resultat. De har räddat pilgrimsfalken från utrotning. De har tvingat industrin att tillverka miljövänligare papper. De har sett till att få ett förbud mot två av världens farligaste ämnen; DDT och kvicksilver. De har räddat hundratals unika skogar från avverkning. De har sett till att svenska matbutiker börjat sälja ekokaffe. Och mycket, mycket mer. Tillsammans har de kammat hem en lång rad segrar.

För att läsa mer om naturskyddsföreningen gå till http://www.naturskyddsforeningen.se/

Förpackningar med låg miljöpåverkan

Hos oss på Smakis kommer kvalitén på produkten alltid först. Kvalité för oss är naturlig smak när den är som bäst, när den kommer från frukt som är som gjorda för att göra dryck av.

Kvalité är för oss dessutom möjligheten att erbjuda kravmärkta produkter. Produkter som tagits fram utan bekämpningsmedel och där frukten fått lämna sin allra bästa och mest naturliga smak, via oss, till dig.

Precis som för produkten är förpackningen viktig för kvalitén. Vi har därför valt att jobba tillsammans med Tetra Pak som kan erbjuda smarta och effektiva förpackningar som huvudsakligen görs av en förnybar råvara – papper. Att formen är smart och förpackningen en riktig lättviktare gör att vi känner oss trygga att erbjuda dig ett av de miljömässigt allra bästa alternativen som marknaden kan erbjuda.

Kravmärkta kvalitetsprodukter i en miljösmart förpackning. Naturlig smak med ett naturligt skydd. Kan det bli bättre?

Läs mer på www.tetrapak.se/miljo